LE CITTA INVISIBILI (the invisible city)
"Publicato nel 1972, Le cittá invisibili é un romanzo in cui l'autore ricorre ala tecnica della letteratura combinatoria. Protagonista é Marco Polo che, alla corte di Kublai Khan, fornisce attraveso i suoi dispacci al Sovrano, le descrizioni delle cittá che vengono toccate dai suoi viaggi all'interno dello sterminato Impero: in queste narrazioni parla degli uomini che le hanno costruite, della forma delle cittá stesse. Queste cittá peró esistono solo nella mente del viaggiatore veneziano: Marco Polo infatti le descrive ora nei piú minuziosi dettagli, ora valutando l'insieme, ma sempreguardando dove tutti gli altri non guardano, verso dettagli che ad altri paiono invisibili. Le cittá di cui Marco Polo racconta sono intense come mondi conchiusi: le cittá invisibili infatti non entrano in relazione tra loro. Grazie al racconto é Marco Polo stesso che 'crea' mentre le racconta, cosí come per Calvino lo scrittore 'crea' i mondi di cui tratta. Le cittá invisibili é infatti un romanzo metanarrativo, in quanto porta il lettore a riflettere sui meccanismi stessi della scrittura."Moro Silo, il narratore d'Italo Calvino
"Le ardite teorie architettoniche di Le Corbusier giugono a una loro razionale compiutezza nei suoi avveniristici progetti urbanistici. Giá nel 1922, nel presentare al Salon d'Autumne il suo progetto sulla Cittá per Tre Milioni d'Abitanti, Le Corbusier illustrava i punti principali della sua cittá modello. Essa si basa essenzialmente su una attenta separazione degle spazi: gli alti grattacieli residenziali sono divisi gli uni dagli altri da ampie strade e lussureggianty giardini. Le Corbusier destina alle grandi arterie viarie il traffico automobilistico privandolo della presenza dei pedoni, garantendo cosí alte velocitá sulle strade. Ai pedoni é restituita la cittá attraverso percorsi e sentieri tra i giardini e i grandi palazzi. Il grande maestro vuole non solo realizzare la casa secondo i canoni del Le Moulor, ma anche un nuovo Ambiente costruito che sia nella sua interezza a misura d'uomo".
Plan Voisin. Proyecto del planeamiento urbano de París, Le Corbusier
Drawing extract: Genesis de la arquitectura moderna by Hector Zapata Galvez. Universidad de Guadalajara.
"Le case dureranno meno di noi. Ogni generazione dovrá fabbricarsi la sua cittá. Questo constante rinnovamento dell'ambiente architettonico contribuirá alla vittoria del Futurismo. Las casas durarán menos que nosotros. Cada generación tendrá que fabricarse su propia ciudad. Esta constante renovación del ambiente arquitectónico contribuirá a la victoria del futurismo".
La Cittá Nuova (The New City) Antonio Sant'Elia
Drawing extract: Genesis de la arquitectura moderna by Hector Zapata Galvez. Universidad de Guadalajara.
De Futurismo a Futurismo:
Brave New World is a novel by Aldous Huxley, written in 1931 and published in 1932. Set in London of AD 2540 (632 A.F. in the book), the novel anticipates developments in reproductive technology and sleep-learning that combine to change society. The future society is an embodimient of the ideals that form the basis of futurism. Brave New Wold was inspired by H.G. Wells utopian novel Men Like Gods. Wells' optimistic vision of the future gave Huxley the idea to begin writing a parody of the novel. Contrary to the most popular optimist utopian novels of the time, Huxley sought to provide a frightening vision of the future, aka a dystopia.
(Book lent to me by Tim Wotherspoon: actor, musician and former neighbor).
A Cognitive Map of the City:
Kevin Lynch's methodologies on cognitive mapping are about understanding how people process spacial information including mental cues on routes, spaces, landmarks, nodes, connectors and sensorial information. Cluster maps provide a 'picture' to visualise how people see and process city information. Cognitive mapping takes a pragmatic approach on the mechanics of memory and navigation in cities, buildings and facilities. Research and applied fields such as wayfinding and environmental behaviour are offsprings of cognitive psychology - marring thus our understandings on interactions between the real (objectivism: a reality to be discovered) and the perceived (the self is all that can be known to exist). Unless explained (or drawn), objective and/or perceived remain unknown to the world, remain a form of tacit knowledge... and that is what forms our Cittá Invisibili, our invisible city!
I first discovered the work of Kevin Lynch at Reading University in 1998 when writing a paper for a conference to be held at MIT on Cognitive Science and Artificial Intelligence. My paper was rejected on the grounds that my work was on Cognitive Psychology and not on the expected paradigm of Cognitive Science. I spent the following year clarifying the apparent disjoint between my two misunderstood terms.
Le cittá invisibili ... the "invisible city" is also the place which is difficult to see, difficult to differentiate, to draw, to map, to relate to, where no sense of individuality or identity is present... and that is OUTRAGEOUS!
"The Outrage is that the whole land surface is becoming covered by the creeping mildew that already circumscribes all of our towns... Subtopia is the annihilation of the site, the steamrolling of all individuality of place to one uniform and mediocre pattern."Ian Narin, 1966
Outrage, a book by Ian Nairn (1966) exposes the author's concerns with the encroaching blandness of modern design, he fought against the forces of subtopia (areas around the city that had failed by urban planning, losing their heading for a drab new world) the obliteration of British heritage - one example, his defence of Northampton's Emporium Arcade - if they do pull this place down it will be a diabolical shame. It was demolished in 1972.
City patterns: México City 24+million, Infonavit Dream Homes and sprawling in the USA (from the air: Yann Arthus-Bertrand):
Subtopia: Term coined by Ian Nairn in 1966. He did a road trip across England to test his hypothesis on the loss of architectural identity across towns and built areas. From Southampton to Carlisle. The forged term is Subtopia "its symptom will be that the end of Southampton will look like the beginning of Carlisle; the part in between will like the end of Carlisle or the beginning of Southamton."
3 Utopias: "A Walking City" Archigram UK (1964), Daniel Libeskin's "City Sketches" (over a decade before his winning entry for Ground Zero) and Highway and Horizons pavilion at the 1939-40 World's Fair in New York, General Motors' vision of "Futurama the City of 1960":
Dystopia: Cocotopia a term based on Greek (kakó, caco=bad) and used by Jeremy Bentham in his 19th century works. The anti-utopia is the vision of a structured society in which the conditions of life are deliberately made miserable, charactirased by poverty, oppression, violece, disease, scarcity, and/or pollution. A detrimental society for the benefit of a selected elite. In other cases scripts, plays and movies have depicted 'heterotopias', societies that are neither Utopias, nor Dystopias but different to what is know to us! The following image is an scene sketch for the film "METROPOLIS" by the German expressionist Fritz Lang (1927) set in a futuristic urban dystopia in which the film exposes the divide between workers and owners in the capitalism.
In search of the human space: live + work + play!
Like Bijlsma and Jochem Groenland study on Collective Dwellings; Instant City Airships, 1968. Peter Cook, Archigram and Networks Cities, James Brearley and Fang Qun:
Cinco City Patterns © Guillermo Aranda-MenaUno [1] Chess City + Dos [2] Delta City + Tres [3] Activity Hubs + Cuatro [4] NatureComb + Cinco [5] City Constructs:
[1]
[2]
[3]
[4]
[5]
Comments:
Caro Guillermo,
Leggendo e guardando il tuo ultimo post, mi è venuta in mente una cosa.
La foto delle casette in fila tutte uguali mi ha fatto pensare a un film/documentario tratto dal libro "Architettura e felicità" di Alain de Botton, una specie di wannabe filosofo che scrive libri sulle cose più diverse, dall'amore, all'arte di viaggiare fino appunto all'architettura. Non mi piace molto, anzi piuttosto poco, ma ho trovato questo link con delle sue frasi. Alcune, se non proprio condivisibili possono comunque essere fonte di pensieri interessanti, forse.
Carla.
"L'inadeguatezza degli architetti nel creare amienti congeniali riflette la nostra incapaitá di trovare la felicitá in alti ambiti della vita. In fondo la britta architettura é un fallimento sia della psicologia sia della progettazione. Esprime, attraverso dei materialli, la stessa tendenza che in altri ambiti ci spinge a sposare le persone sbagliate, sceglere lavori inadatti eprenotare vacanze disastrose: la tendenza che in altri ambiti ci spinge a sposare le persone sbagliate, scegliere lavori inadatti e prenotare vacanze disastrose: la tendenza a non capire chi siamo e che cosa ci soddisfa."
Alan de Botton, Architettura e Felicitá p.246-247.
Caro Guillermo,
Ho letto il tuo ultimo post ;)
AMANZING!!!
Non la smetti mai di sorprendermi!!!
Ti posso quindi scrivere in italiano oramai ;)
Come vanno le cose? in questi giorni sentendo del disastro in Giappone ti avevamo pensato. Ci sono state ripercussioni in qualcuna dalle te parti... Australia/Vietnam/Singapore?
E poi volevo avvertirti che ho passato il tuo contatto ad un amico, Cristiano Siri. Lui è un designer specializzato in User Experience e Service Design. Gli ho parlato di te, del progetto di "open-public-design" e del tuo speech a Venezia. Ne era entusiasta e voleva chiederti qualche informazione in più.
un abbraccio GRANDE!
talk to you soon...
take care!
Matteo (e Francesca)
References:
- Brave New World. Aldous Huxley. Flamingo Modern Classics. 1977 First published in England by Chtao & Windus Ltd 1932
- Genesis de la Arquitectura Moderna, Hector Zapata Galvez. UdGuadalajara 1988.
- National Geographic, Seven Billion Special Series. January 2011
- Networks Cities, James Brearley and Fang Qun. China Architecture and Building Press. 2010
- Outrage by Ian Nairn. Penguin. 1966
- The Art of Sacrifice in Chess, Roudolf Spielmann. Tartan Books. 1951 Ecodesign: a Manual for Ecological Design. Ken Yeang. Wiley-Academy. 2006
- The Intermediate Size: A handbook for collective dwellings. Like Bijlsma and Jochem Groenland. SUN. NL.
- Visionary Architecture: Blueprints of the Modern Imagination. Neil Spiller. Thames & Hudson. 2006
Not referenced - but remembered:
- Cities of Destiny by Arnold Toynbee 1967 (since ever at home)
- The Concise Townscape by Gordon Cullen 1961
- Learning from las Vegas by Robert Venturi 1977
- La Ville Radieuse, Le Corbusier 1935
- Livable streets, Donald Appleyard 1982